PLUS Duurzaam vooruit | Online versie
Voeg nieuws@supermarkt.plus.nl toe aan de lijst met veilige afzenders zodat je deze e-mail altijd in je inbox ontvangt.
   
   
 
Meest verantwoorde supermarkt 2021
  Een nieuw jaar, een nieuwe nieuwsbrief

Een nieuw jaar vraagt wat ons betreft ook om een nieuwe uitstraling en naam van deze nieuwsbrief. In deze nieuwsbrief ‘PLUS Duurzaam Vooruit’ houden we je vier keer per jaar op de hoogte over alles wat speelt bij PLUS op het gebied van duurzaamheid.

Het PLUS Greenteam.
 
PLUS verpakt duurzaam en verantwoord Bekijk video
  Meest verantwoorde supermarkt

Als ‘Meest Verantwoorde Supermarkt’ van Nederland (GfK) hebben we altijd aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dit komt tot uiting in onze huidige campagne ‘Goed eten is een goede keuze’ die je tegenkomt via de televisiecommercial, folder, magazine en onze social kanalen. In deze video laten we zien wat we allemaal op dit gebied doen.
 
Derde pilot met Nutri-Score op gemaksmaaltijden
  Derde pilot met Nutri-Score op gemaksmaaltijden

Na twee eerdere succesvolle pilots met Nutri-Score, start PLUS een derde pilot met Nutri-Score op gemaksmaaltijden. Hiermee sorteren we actief voor op de landelijke introductie van het logo die naar verwachting in de eerste helft van dit jaar plaatsvindt.

Uit de keuken van PLUS maaltijden scoren een A of B
We voeren een derde pilot met Nutri-Score uit op de verpakkingen van het ‘Uit de Keuken van PLUS’ assortiment. Het gaat om verse maaltijden, soepen, pizza’s, Grill & Gaar producten en maaltijdsalades. Van deze scoort maar liefst 90% een Nutri-Score A of een B. Zo makkelijk en gezond kan goed eten dus zijn.

Eerdere pilots met Nutri-Score
Tijdens de eerste pilot vorig jaar hebben we het voedselkeuzelogo op de verpakkingen van Biologisch PLUS en Bio+ producten geplaatst. Tijdens de tweede pilot is de Nutri-Score van 3000 PLUS huismerkproducten zichtbaar op de elektronische schaplabels in de winkel, online op PLUS.nl en in de PLUS app. Lees hier meer over de eerdere pilots met Nutri-Score

Meer weten over Nutri-Score?
 
Duurzamer shoppen in een nieuw tasje
  Duurzamer shoppen in een nieuw tasje

We gooien liever niets weg dat nog goed bruikbaar is. Zeker als het om bedrijfskleding gaat dat niet meer gebruikt wordt. We hebben daarom samen met De Waard Beroepskleding hebben we onze oude kleding zorgvuldig gesorteerd, gewassen en hersteld. Deze kleding is in het atelier van WerkSaam Westfriesland geupcycled tot duurzame tassen. Bij WerkSaam Westfriesland werken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die weer op weg naar werk zijn. Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen Carola Schouten bezocht onlangs het atelier van WerkSaam en nam de duurzame PLUS tas in ontvangst.

De nieuwe en duurzame tassen-collectie is nu al verkrijgbaar bij PLUS in Almere en Gorinchem. Binnenkort volgen meer winkels!
 
Ketenverantwoordelijkheid
  Ketenverantwoordelijkheid

PLUS vindt het belangrijk om in de ketens van huismerkproducten de risico’s te kennen en eventuele misstanden te voorkomen. In de due diligence aanpak ‘Vooruit in ketenverantwoordelijkheid’ beschrijven we het proces dat we doorlopen om meer en dieper inzicht in de keten te krijgen, zodat we hierop in kunnen spelen.

We willen weten waar producten en grondstoffen vandaan komen en onder welke omstandigheden ze zijn geproduceerd. We voelen ons er verantwoordelijk voor dat producenten en werknemers (waaronder kleine boeren) in de toeleveringsketens een waardig bestaan op kunnen bouwen. Hierbij vormen goede arbeidsomstandigheden en het respecteren van mensenrechten een belangrijke basis. Verder hechten we eraan dat productie plaatsvindt met zo veel mogelijk respect voor het milieu. De due diligence aanpak vormt de basis om de feitelijke en potentiële negatieve impact van onze ketens en onze bedrijfsvoering voor mens en milieu te onderzoeken, verminderen, voorkomen en herstellen. In onze due diligence aanpak staat de relatie en het belang van samenwerking in Superunie verband beschreven. Op de website van Superunie is meer informatie en de actuele status hierover te vinden.
 
Nieuwe website plus.nl/Duurzaamheid
  Nieuwe website plus.nl/Duurzaamheid

Naast deze nieuwsbrief, is ook de MVO informatie op website vernieuwd. Hier lees je alles over onze activiteiten op het gebied van lokale betrokkenheid, gezondheid, onze ketens, klimaat, biologisch en meer! Het uiterlijk is vernieuwd en de informatie is actueel en logisch ingedeeld. Achter de schermen blijven we deze pagina’s en informatie bijwerken. Mocht je informatie missen of suggesties hebben? Laat ons vooral weten wat je vindt via corporarte-communicatie@plusretail.nl, alle feedback is welkom.
 
Vijf vragen aan Geertje Zeegers, Country Manager van Too Good To Go
  Vijf vragen aan Geertje Zeegers, Country Manager van Too Good To Go

Too Good To Go, wat is dat ook al weer? Een populaire app dat overgebleven eten van winkels verbindt met consumenten. Allemaal vanuit de gedachten om voedselverspilling tegen te gaan. We gingen in gesprek met Geertje Zeegers, Country Manager van Too Good To Go over de app en de beweging in Nederland.

Lees meer
 
Druiven en pizza’s leiden tot minder verpakkingsmateriaal
  Druiven en pizza’s leiden tot minder verpakkingsmateriaal

Uit eigen inventarisatie bleek dat veel producten van ons huismerk verpakt zijn met meer verpakkingsmateriaal dan nodig. Reden voor ons om dit samen met onze ketenpartners aan te pakken.

De 500 gram bakken voor witte en rode pitloze druiven zijn nu voorzien van een strak glad folie (topseal) in plaats van een hoge deksel. Dat bespaart zo’n 15.000 kg plastic per jaar. De kartonnen omdozen bij verse pizza’s zijn weggelaten. De informatie die eerder op de kartonnen dozen stond, wordt nu op een etiket vermeld. Ook de kartonnen sleeves om verse maaltijden zijn vervangen door een etiket. Met deze aanpassingen besparen we meer dan 40.000 kilo karton per jaar.

Weer een stap in ons doel om minder, hernieuwbaar en recyclebaar te verpakken.
Lees meer
 
PLUS aanwezig bij Biokennisweek
  PLUS aanwezig bij Biokennisweek

Van 10 t/m 13 januari organiseerde Bionext (ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding) de online Biokennisweek. De perfecte plek om ons verhaal over de keuze voor biologische zuivel onder huismerk te vertellen. Want sinds juni vorig jaar is de PLUS melk, karnemelk en yoghurt in 0,5 en 1 literpakken standaard biologisch. Collega’s Laurine van der Ban en Marlijn Simons vertelde hier alles over tijdens de Biokennisweek.
 
Links: Laurine van der Ban, categorymanager zuivel. Rechts: Marlijn Simons, manager Corporate Communicatie en MVO
 
Links: Laurine van der Ban, categorymanager zuivel.
Rechts: Marlijn Simons, manager Corporate Communicatie en MVO
 
 

PLUS Retail 2024 | Wil je deze e-mail niet meer ontvangen? Klik dan hier om je af te melden.