Jaargang 3, nummer 3 - mei 2018
 
 
  PLUS | verantwoord Verantwoord nieuwsbrief  
 
 
In deze derde editie van de Verantwoord nieuwsbrief van 2018 lees je meer over de vervanging van blikjes frisdrank voor kleinere verpakkingen en over onze acties om ongezonde kinderproducten met kindermarketing steeds verder uit het beeld te brengen. Hiermee willen we consumenten helpen om bewuste keuzes te maken. Verder in deze nieuwsbrief: aanpassingen in assortiment en presentatie ter promotie van verse groente en fruit, onze nominatie als Coolest Dutch Brand 2018 en een update van ons verpakkingsbeleid.   PLUS Meest Verantwoorde Supermarkt
Veel leesplezier!

Met vriendelijke groet,
Het PLUS Greenteam
Debbie, Eric, Ingeborg, Ingmar, Liesbeth, Peter, Sepha en Rowell


Note:
Per 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dit houdt in dat er vanaf die datum dezelfde privacywetgeving geldt in de hele Europese Unie. PLUS is verplicht opnieuw te controleren of je onze Verantwoord nieuwsbrief wilt blijven ontvangen. Wil je onze nieuwsbrief niet meer ontvangen, stuur ons dan als reactie terug - Uitschrijven -.
 
Minder suiker door kleinere verpakkingen frisdrank
Minder suiker door kleinere verpakkingen frisdrank
We helpen consumenten graag een bewuste keuze te maken. Kleinere blikjes frisdrank leiden tot minder suiker-inname. Daarom vervangen we 330 ml blikjes frisdrank voor blikjes van 250 ml. De keuze voor kleinere verpakkingen voor frisdranken geldt zowel voor de nieuwe PLUS Huismerk blikjes als voor A-merken, First Choice en op termijn ook voor OK€. Naast het verkleinen van de verpakkingen delen we het schap van alle niet-alcoholische koude dranken opnieuw in en breiden we onze ‘weet wat je drinkt’ caloriemeter uit naar vruchtendranken, siropen en kinderverpakkingen.
 
Ongezonde kinderproducten met kindermarketing hoger in het schap
Ongezonde kinderproducten met kindermarketing hoger in het schap
De promotie van ongezonde voeding kan bijdragen aan overgewicht bij kinderen. Door verpakkingen van A-merk fabrikanten voorzien van kindermarketing niet meer op ooghoogte van kinderen te presenteren, worden kinderen minder verleid tot deze producten en zullen ze waarschijnlijk minder om de producten vragen. Daarnaast hopen we A-merken te stimuleren hun verpakkingen aan te passen. De verpakkingen van PLUS huismerkproducten zijn vorig jaar al aangepast.
 
Aantrekkelijk aanbod verse groente, fruit en aardappelen
Aantrekkelijk aanbod verse groente, fruit en aardappelen
Onze ambitie is om de beste AGF-afdeling van Nederland te blijven. We zijn volop bezig met het schaponderhoud met als doel een aantrekkelijke presentatie en een optimale rotatie van onze versproducten. Want kwaliteit is key!
Zo maken we meer ruimte voor gekoeld fruit. Ook de PLUS maaltijd,- en soeppakketten en andere maaltijdoplossingen krijgen meer ruimte in het schap. Een groeiend aandeel groente en fruit voldoet aan Milieukeur/PlanetProof. En het biologisch assortiment wordt niet meer in de wand, maar op een prominente plek op de afdeling gepresenteerd. Zo krijgt biologisch nog nadrukkelijker een podium en maken we het voor de consument makkelijker vindbaar.
 
PLUS genomineerd voor Coolest Dutch Brands 2018
PLUS genomineerd voor Coolest Dutch Brands 2018
Onze verantwoorde activiteiten blijven niet onopgemerkt. De redactie van FONK, een online platform voor en over creatieve mensen, selecteert elke maand actuele duurzame merken van Nederlandse origine die, aldus FONK, ‘door lef en uitgekiende marketing een breed publiek aanspreken en van daaruit ook een verandering weten te bewerkstelligen’. Afgelopen maand kregen wij de gelegenheid om ons te presenteren. Lees hier het interview van FONK met commercieel directeur Eric Leebeek.

 
In gesprek over verpakkingen
In gesprek over verpakkingen
Duurzamere verpakkingen zijn belangrijk om onze footprint terug te dringen. Het verpakkingsbeleid van PLUS kent drie uitgangspunten: zo min en minimaal mogelijk, hernieuwbaar en recyclebaar verpakken. Zwarte kunststofbakjes passen niet binnen dit beleid, daarom kondigen we al eerder aan te stoppen met verpakkingen van zwart kunststof. We hebben daarnaast de verpakkingsstrategie met de (verpakkings)leveranciers van brood en gebak, en van groente en fruit besproken. Uit de gesprekken komen veel mooie duurzame ideeën, waar we samen met onze leveranciers mee verder gaan.
 
 
 
 
  Wil je deze e-mail niet meer ontvangen? Klik dan hier om je af te melden.  
 
  Volg ons op Facebook   Volg ons op Twitter   Volg ons op Youtube   Volg ons op Instagram       PLUS